Der sker mange spændende ting omkring Øster Hornum Hallen, idrætscenter, Katbakken og vores fælles udviklingsprojekter. Derfor får I her en status på MeNaTekets Hærvejsprojekt, de kommende faser af MeNaTeket og projektet Byens Bane. MeNaTekets Fase 1 – Hærvejsprojektet Arbejdet med MeNaTekets første fase er godt i gang, men projektet er desværre blevet forsinket. Årsagen er,… Læs mere: Status på MeNaTeket, Hærvejsprojektet og Byens Bane
Tirsdag den 23. juni 2026 kl. 17.30. Der serveres grillmad, is og kaffe med småkager. Pris 125 kr. inkl. 1 genstand Yderligere vand, øl og vin kan købes. Kom og vær med til en hyggelig aften med bål, båltale, og selvfølgelig sang og hyggeligt samvær. Båltale ved skoleleder for Øster Hornum Børneunivers Trine Damsgaard Nielsen.… Læs mere: Sankt Hans Aften på Birkehøj Øster Hornum
Rikke Sass Sørensen er aktiv i mange sammenhænge i Øster Hornum. Rikke er medlem af bestyrelsen for Øster Hornum Børneunivers – og i år taler ved Sankt Hansfesten på Katbakken.Læs mere om Rikke, KLIK HER!
Der kan findes flere tusinde gamle fotos fra Øster Hornum på www.arkiv.dk Sådan finder du dem: … så er det blot at gå på opdagelse i de mange fotos af Nibevej før 1965. Navne Søger du navne, fx ”Henry Sørensen”, er det vigtigt at der sættes anførselstegn om navnet. Her får du 50 fotos vist.… Læs mere: Arkiv.dk – indgang til lokalhistoriske billeder
Der afholdes KULTURUGER i Rebild Kommune i uge 37 og 38 – fra 5. september til og med 20. september. De sidste flere år har vi i Øster Hornum og omegn koordineret og markedsført vores ”egen” del af KULTURUGERNE. Alle foreninger og enkeltpersoner opfordres til at bidrage. Tænk allerede nu: Hvad kan min forening/jeg bidrage… Læs mere: KULTURUGER i ØSTER HORNUM – INSPIRATIONS OG OPSTARTMØDE 9. JUNI.
Friluftscenter Katbakken kan nu fortælle at arbejdet med at klargøre området/byggepladsen hvor vore kommende natur bjælkehytter opføres er påbegyndt. vi forventer at påbegynde opførslen af bjælkehytterne umiddelbart efter pinsen. Vi beklager på forhånd de gener byggeriet eventuelt kan medføre for vore mange besøgende og lejere af Friluftscenter Katbakken.Vi glæder os til at følge arbejdet de… Læs mere: Byggeri af hytter på Friluftscenter Katbakken, se fotos
Der afholdes Sankt Hans fest på Katbakken tirsdag den. 23. juni.Vi spiser sammen står for forplejningen, se nedenfor.Der er mulighed for at købe drikkevarer samt kaffe/the og kage på Katbakken.Program:17.45: Velkomst.18.00: Vi spiser Sammen.19.15: Båltale, sang og båltæntænding.Båltale ved Rikke Sass Sørensen, bestyrelsesmedlem Øster Hornum Børneunivers.Se invitationen som pdf-fil, KLIK HER! SPIS SAMMEN TIL SANKT… Læs mere: Skt. Hans på Katbakken med “Vi spiser Sammen”
Der afholdes Sommerfest i Øster Hornum fra og med torsdag d. 11. juni, fredag d. 12. juni og lørdag d. 13. juni. Torsdag 11. juni: 17.00 til 19.30: Banko i Øster Hornum Hallen (Husk tilmelding). Fredag 12. juni: 16.00 til 20.00: Legeland i Hallen (gratis).17.00 til 18.00: Ungdomskamp.18.30 til 20.00: Øster Hornum IF vs. Bælum/Solbjerg… Læs mere: Øster Hornum Sommerfest 2026
Nu blomstrer pæretræerne – og om ganske få dage er det æbletræerne, der både dufter og ”danser” i solen! Det skal nydes! – så hvad med at komme op i Æblehaven og nørkle og hygge med lidt strikketøj eller andet håndarbejde sammen med andre hyggelige nørklere på ONSDAG d. 6. maj kl. 15-17? Det ser… Læs mere: Strik i Æblehaven
BLIV NATURBIDRAGER – VÆR MED TIL AT GØRE ØSTER HORNUM VILDERE Vil du være med til at skabe mere biodiversitet og samtidig gøre vores by endnu smukkere? Som naturbidrager støtter du etableringen af vilde blomsterstriber på offentlige arealer – til glæde for både mennesker, bier og sommerfugle. Sådan kan du være med: Bliv naturbidrager for kun 200 kr.– dit… Læs mere: VILDE STRIBER I ØSTER HORNUM OG OMEGN
Smed og maskinrenser Jens Chr. Nielsen fra Guldbæk. Han levede fra 1846 til 1924 og var noget af en tusindkunstner med mange forskellige virker gennem sit liv bl.a. oprettede han et lille maskinværksted, hvor drivkraften kom fra en lille vindmølle og senere en vandmølle, drevet af vandet fra Guldbækken. Senere flyttede han til Guldbæk og… Læs mere: Smed og maskinrenser Jens Chr. Nielsen fra Guldbæk
Vi har nu opsat informations skilt på området hvor Friluftscenter Katbakken snart opfører 4 store bjælkehytter. Hytterne produceres hos firmaet Rabølle og leveres hos Friluftscenter Katbakken som samlesæt, hvor de endelig samles af Rabølle på pladsen. Der vil for en begrænset del af arbejdet være tale om frivillig arbejdskraft, så har du lyst til at… Læs mere: Hytter på Katbakken – infotavle sat op på stedet
Lokalrådets beretning, KLIK HER! Referat – Lokalrådets Borgermøde torsdag d. 26. marts 2026 Valg af ordstyrer (Jens Willum Hilligsøe) og referent (Rikke Krogsgaard) godkendes og Borgermødet er indvarslet korrekt. Formandens beretning Lokalrådet er nået i mål med mange igangsatte initiativer: Bosætning: Hugo Mogensen har været tovholder og holdt interessenter til ilden. Der er lagt kræfter… Læs mere: Lokalrådets Borgermøde og ny konstituering
Borgerforeningen arrangerer affaldsindsamling torsdag d.16.4.26. Vi mødes ved cykelskuret i hallen kl.14.30 eller når I er hjemme fra job. Der vil være en kasse med plastposer til at samle skrald i. Der er kaffe og te på kanden og solbærsaft. Håber der er mange der vil hjælpe med at forskønne vores dejlige by. På vegne… Læs mere: AFFALDSINDSAMLING TORSDAG D. 16. APRIL 2026
Stien fra det sydvestlige hjørne af Katbakken og ud mod vindmøllerne er nu genåbnet efter endt mark sammenlægning. Stigruppen takker lodsejerne for velvillighed om igen at kunne færdes på deres marker og gør samtidig opmærksom på, at man færdes på privat grund. Der er indgået aftale med lodsejer om: – Ingen cykling/knallertkørsel. – Hunde skal føres i snor. –… Læs mere: Genåbning af sti fra Katbakken
VIGTIGT: Ønsker du at lave et opslag eller omtale af en begivenhed, og du vil illustrere dette med billeder, er det dit ansvar at sikre dig, at billedet ikke er omfattet af ophavsret. Det er dyrt at krænke en ophavsret, og krav om krænkelse af ophavsret vil derfor videresendt til den privatperson eller forening der leverer billedet.Opslag… Læs mere: OBS! Vær opmærksom på reglerne om COPYRIGHT på Portalen!
Et par kilometer fra Øster Hornum hæver Frendrup Nihøje sig 102 meter over havets overflade. Fra højene er en fantastisk udsigt over Nibe, Aalborg, Øster Hornum – hele vejen rundt. Højene er begravelseshøje fra bronzealderen – op mod 4.000 år gamle.I fortællingen her udredes højenes betydning og historie.Læs fortællingen, KLIK HER!
Lena Kjær, skolebestyrelsesmedlem, yderst aktiv i afholdelsen af MGP, Kulturpunkt, påskeaktiviteter i byen og meget andet er månedens profil april 2026.Læs profilen, KLIK HER!
Øster Hornum Borgerforening afholdt generalforsamling 24. marts i Hallens mødelokale. Bestyrelsens beretning, der blev vedtaget, kan læses KLIK HER! Bestyrelsen har planer for det næste år, et årshjul. Planen blev vedtaget, læse den, KLIK HER! Der blev fremlagt årsrapport/regnskab for 2025. Regnskabet blev vedtaget, læs det, KLIK HER! Referat af generalforsamlingen, KLIK HER! Borgerforeningens bestyrelse… Læs mere: Borgerforeningens generalforsamling – beretning med videre
Øster Hornum i mål med fundraising på 15,9 mio. kr. til samlet Hærvejsprojekt Med en samlet fundraising på 15,9 mio. kr. har Øster Hornum nu fuld finansiering på plads til hele Hærvejsprojektet. En tidlig bevilling på 8,2 mio. kr. fra Nordea-fonden gav projektet det afgørende afsæt, og sammen med betydelige tilskud fra blandt andre Rebild Kommune og LAG Himmerland er fundamentet… Læs mere: Hærvejsprojektet – vi er i MÅL!
Øster Hornum Borgerforening afholder ordinær generalforsamling 24. marts kl. 19.00 i Øster Hornum Hallens mødelokale.;Mød op til årets generalforsamling og vær med til at styrke det lokale fællesskab! Dagsorden Læs dokumentet i pdf-format, KLIK HER!
Lis Asger Hansen og Jens Aage Hansen har gennem mage år været yderst aktive i mange sammenhænge i og omkring Øster Hornum: Wøldikes Æblehave, menighedsråd, læsehjælp på skolen, arrangører af kultureller begivenheder og mange andre ting, som kan læses i deres fælles profil.Læs deres fælles profil, KLIK HER!
Bag Frendrup Nihøje lå frem til midten af 1500-tallet en gård, Frendrupgård. Den forsvandt i den turbulente tid efter reformationen i 1536. Helt forsvandt den dog ikke, men flyttede nedenfor bakkerne til Molbjerg, hvor der nu ligger en gård med samme navn. Fortællingen er skrevet af historiker Ole Færch, suppleret af Søren Thrysøe og Niels… Læs mere: Frendrupgård – gården, der forsvandt i 1560’erne
Så er der snart tid til borgersamling i Øster Hornum Lokalråd 🙂Det sker 26. marts fra kl. 19.00 til 20.30 i Hallens mødelokale. Et par af de gamle kæmper, som har været med tilbage fra da,Lokalrådet hed “Byg og Bo” træder ud, efter mange års tro tjeneste. Vi søger derfor nogle nye ildsjæle som vil… Læs mere: Lokalrådet afholder BORGERMØDE
Lørdag d. 21 februar blev der afholdt et brag af en MPG-fest i Øster Hornum Hallen med omkring 400 deltagere.Et stor tak til arrangørerne.Se fotos fra aftenen herunder!
På ØH Borgerforenings foranledning blev der holdt møde i Sognegården 10.08.25. Ramme og plan for mødet var følgende: Arrangører: ØH Borgerforening, ØH Menighedsråd, ØH Damlaug. Baggrund: En gruppe studerende fra AAU, Aalborg Universitet, Institut for Kemi og Biovidenskab, har i foråret 2025 udført et Bachelorprojekt med titlen: ”Vurdering og restaurering af Øster Hornum Svanedam”. Forud… Læs mere: Hvad med Præste- og Svanedam i Øster Hornum?
Du er inviteret til FASTELAVN i byen 15. februar kl. 14.00.Vi starter i kirken kl. 14.00, hvorefter vi går samlet til tøndeslagning ved FDF. Herefter vil der være fastelavnsboller, saftevand og kaffe til alle fremmødte.Det er gratis at deltage.KOM UDKLÆDT OG MED GODT HUMØR:Vi sørger for gudstjeneste i børnehøjde, tøndeslagning og fastelavnsboller.Arrangeres af FDF Øster… Læs mere: Fastelavn i byen
Leif Bohl Sørensen har været med i opbygningen af Friluftscenter Katbakken fra starten og er den dag i dag bestyrelsesmedlem valgt af FDF. Endvidere er Leif menighedsrådsmedlem, nu i anden periode. Leif giver gerne en hånd med også i Wøldikes Æblehave og andre steder, læs hans profil, KLIK HER!
Mange gange havde 6. klasse på Øster Hornum Skole været på lejrskole på Bornholm, men sådan gik det ikke i 1958. Mange forældre syntes, at turen til Bornholm ville være for dyr, så Bornholm blev det ikke til. Derimod arrangerede klasselærer Klara Rams en tur til København. Det var et kompromis, og her måtte alle… Læs mere: Lejrskole i København 1958
Så fik vi besøg af den helt store skovmaskine på Katbakken. Med den rette chauffør er det sandelig et voldsomt og effektivt maskineri, der kan udrette noget på kort tid. Anledningen var, at vi i et tidligere blæsevejr fik nogle ret store stammer som ”nedfaldsfrugt”. Det gjorde, at vi fandt det klogt at få bakken… Læs mere: Træfældning / udtynding på Katbakken
Frodigt lokalsamfund skal blive endnu bedre Skrevet af Journalist Asbjørn Hansen, LigeHe.nu ØSTER HORNUM: Med over 80 – meget aktive – foreninger og interessegrupper kan man ikke påstå, at frivilligheden og samarbejdet er nødlidende i Øster Hornum, men måske er der alligevel noget, der kan gøres bedre? Det spørgsmål har byen fået mulighed for at… Læs mere: Nyt om KULTURPUNKT 2026
Kender du en frivillig ildsjæl, en forening eller en gruppe, der har gjort en særlig indsats inden for det sociale foreningsområde det forgangne år? En sociale forening kan for eksempel være Ældresagen, Seniorforeningerne, Børns Voksenvenner, Familieklubben Rebild og patientforeningerne. Blot for at nævne nogle. Du kan indstille din kandidat ved at sende en mail med… Læs mere: HAR DU EN KANDIDAT TIL FRIVILLIGPRISERNE
Lørdag den 21. februar åbner Øster Hornum Hallen dørene til årets børnefest – MGP 2026!Tilmelding via dette link: https://menateketsvenner.nemtilmeld.dk/10/Dørene åbner kl. 17.00, og showet starter kl. 19.00.Hele showet vises på storskærm i hallen, som bliver pyntet op til et brag af en MGP-fest!Vi skal høre årets nye sange, og der vil være stemmesedler, så vi kan… Læs mere: Børnenes MGP 2026 i Øster Hornum Hallen!
Øster Hornum er blevet valgt til Kulturpunkt 2025 af Rebild Kommune og Region Nordjylland. Hvad betyder det at være Kulturpunkt? Som Kulturpunkt modtager i 50.000 kr. fra Region Nordjylland til kulturelle aktiviteter, der kan udvikle lokale fællesskaber, skabe sammenhængskraft og understøtte en positiv udvikling for området. Formålet med Kulturpunkt er: Et kulturpunkt er et lokalområde_… Læs mere: Møde om KULTURPUNKT ØSTER HORNUM 22. januar
Inger-Lise Sørensen har været med i opbygningen af Friluftscenter Katbakken lige fra starten og er i dag den, der blandt andet står for udlejning af stedet og vedligehold af hytten. Hun er og også aktiv i Wøldikes Æblehave og klar til at hjælpe til med det praktiske, når der er brug for det i forbindelse… Læs mere: Inger-Lise Sørensen, månedens profil januar 2026
Fra 1. januar 2026 kan der ikke længere sendes breve med et statsligt ejet selskab. Det har man kunnet siden Christian d. 4. udsendte “Forordning om Postbudde” i 1624. Historien om de første år kan læses i en artikel skrevet af Marit Terp i 1999. Artiklen fortæller om postvæsenet gennem tiden med særligt fokus på… Læs mere: Landpost gennem tiderne
Der er tradition for, at foreningerne i Øster Hornum mødes én gang om året for at orientere om foreningens kommende aktiviteter i form af en hyggelig nytårskur. Derfor byder MeNaTekets Venner på en udvidet fredagsbar d. 16. januar 2026.Da der heldigvis er rigtig mange fantastiske foreninger i byen, bedes formanden (eller en anden fra bestyrelsen)… Læs mere: Fredagsbar, Nytårskur og Speakers Corner 16. januar
Går man en aftentur i Øster Hornum i december måned, kan man se lysende stjerne i lygtepælene og en mængde lysdekorationer, der hver på sin måde er pynter og fornøjer – se fotos herunder.Mens du går rundt i byen, kan du eventuelt for dig selv synge sangen “Tænd en stjerne”, som Øster Hornum Nisseband sang… Læs mere: Tænd et lys, tænd en stjerne
Bente Frendrup, opvokset i Molbjerg, er mest kendt som dygtig organist og pianist. Hun har før skrevet om sit liv i musikken her på siden. Bente Frendrup har også, som sin mor, mormor og kvinder før dem i sin familie, beskæftiget sig med håndarbejde på mangfoldig vis. Nogle resultaterne af håndarbejdet er til almindeligt brug,… Læs mere: Broderier og nørklerier – Bente Frendrup
Trine Madsbøll har igennem mange år været aktiv i mange sammenhænge i Øster Hornum: Frivillig i Friluftscenter Katbakken, i Wøldikes Æblehave, i Fællesspisningen, aktiv i Kulturugerne og som pianist ved Fællessang i Forsamlingshuset og til morgensamlinger på Øster Hornum Skole.Læs profilen, KLIK HER!
Her bor Nissefamilien Rødhat – kort som billede, KLIK HER! Her bor Nissefamilien Rødhat – kort som jpg-fil til udprint, KLIK HER! Fortællingen om Nissefamilien Rødhat på Katbakken Op mod jul sker der ofte de forunderligste ting og sager; det kogler, det kribler, det krabler. Nissefamilien Rødhat er en stor familie af skovnisser, som lige… Læs mere: Nissefamilien Rødhat på Katbakken
På torsdag skal vi tænde juletræet på Torvet i Øster Hornum. Alle er velkomne til at deltage.Vi går samlet fra Kredshuset lidt efter klokken 17.Når vi har sunget og danset et par gange om juletræet, går vi tilbage til Kredshuset, hvor der vil være juleløb, og efterfølgende skal vi nyde lune æbleskiver.Vi er færdig kl.… Læs mere: Juletræstænding torsdag 27. november kl. 17.
Der blev afholdt Julemarked på Katbakken 22. november 2025.Der var stor deltagelse og vejret var i den grad med arrangementet.Kirsten Back Jepsen blev kåret som Årets Nisse.Tage Dalby har optaget en video fra julemarkedet, se den, KLIK HER!Se fotos fra dagen herunder: