Lokalrådets beretning, KLIK HER!
Referat – Lokalrådets Borgermøde torsdag d. 26. marts 2026
Valg af ordstyrer (Jens Willum Hilligsøe) og referent (Rikke Krogsgaard) godkendes og Borgermødet er indvarslet korrekt.
Formandens beretning
Lokalrådet er nået i mål med mange igangsatte initiativer:
- Bosætning
- Menateket/hærvejen
- Nye medlemmer af Lokalrådet er valgt ind løbende de seneste år, med en foryngelse til følge.
- Tre tidligere meldelemmer har valgt at træde ud i løbet af deres periode.
Bosætning:
Hugo Mogensen har været tovholder og holdt interessenter til ilden. Der er lagt kræfter i to projekter: Øster Hornumvej og Cirkelslaget etape to og tre. Der har været udfordringer i samarbejdet mellem kommune og projektejer, men der er løbende fremskridt og tingene lader til at lykkedes inden for kort tid.
Menateket:
Etape 1 er igangsat og Byens Fælleshus bliver en realitet. Lokalrådet har støttet op omkring projektet økonomisk igennem opstart og til slut, med den funding der manglede for at projektet kunne komme i gang.
Lokal udviklingsplan:
Der blev igangsat tre overordnede projekter. Brugsen, Skolen og bosætning. Brugsen kører godt og selvstændigt. Skoleprojektet er samlet op igen efter startvanskelighede. Bosætning kører men langsomt.
Friplejehjem:
Se slideshow
Fokus i det nye år:
Videre med vores LUP/projektliste
Forelæggelse af regnskab:
Se slideshow
Generelt er annoncerne der har fået støttekroner og støtte, til kommunikation om arrangementer og aktiviteter samt på bagkant artikler om de forskellige aktiviteter i Folkebladet.
Forslag til plan for det kommende år:
Per: LUP: Vi bør gå igennem planen og drøfte hvilke der kan igangsættes og fokuseres på
Jens: Cykelstier: Mod Guldbæk, Gl. Viborgvej og ud af Harrildvej. Andre gange har man lavet en fællesskrivelse, man kan evt. kræve nogle trafikmålinger, og byens foreninger skal underskrive. Man kunne inddrage udviklingen af nye grusgrave. Trafikmålingen nede ved krydset ved Brugsen er blevet vurderet som værende fine og ikke giver anledning til yderligere tiltag. Man kunne godt lave en skrivelse på dette fra byens foreninger.
Trafiksikkerhed omkring skolen: Vi bør arbejde for forbud af store køretøjer fra grusgravene omkringskolen.
Skiltning: Generelt rundt omkring i byen mangler der skiltning til hvad Øster Hornum har at byde på.
Lokalråd følger op på Abildgård solcelleprojekt ved Kommunen og European Energy
Valg af rådsmedlemmer
Anders er genvalgt
Rikke er genvalgt
Mikkel udtræder, Morten udtræder og Bent udtræder, Hugo udtræder.
Kenneth har som suppleant overtaget Mikkels plads
Per, Flemming og Kenneth er på valg i 2027
Lokalrådet har tirsdag den 7/4 2026 konstitueret sig som følger:
Kenneth Schultz Formand – kontakt: Oeh.lokalraad@gmail.com
Anders Peter Jørgensen Næstformand og kasserer
Rikke Krogsgaard Medlem
Flemming Mikkelsen Medlem
Per Vilsbøl Medlem